Luk

I år var min første gang på Mobile World Congress, men jeg har fulgt med fra sidelinjen gennem de sidste 5-6 år via diverse tech-medier.

“MWC er verdens største konference med fokus på mobilteknologier.”

 

Der er deltagende fra både mobiltelefonproducenter, app-udviklere, internetudbydere, bilfabrikanter, diverse gadgets/wearables/IOT- producenter m.fl. Dertil er der alle dem, der leverer services og software til ovenstående virksomheder. I år var der 107.000 deltagere, og alle de store virksomheder indenfor branchen var repræsenteret.

De mest synlige på MWC er oftest mobilproducenterne og annonceringen af deres nyeste telefoner. Samsung, Nokia og HTC bruger alle MWC til at annoncere deres nyeste flagship-telefoner.

MWC er dog meget mere end det og spænder fra to glade mobilnørder fra Odense (læs: os) til startups med et nyt produkt, de mener vil revolutionere verden og, selvfølgelig, de helt store spillere som Samsung og Android, der gennemsyrer hele messen.

Jeg har reflekteret over nogle af alle de indtryk, vi fik i de dage, vi var der. Vi har selvfølgelig app-brillerne på, når vi er til den slags events og fokuserer primært på at se, hvordan de nyeste trends kommer til at have indflydelse på det, vi laver.

Det er blevet til disse seks takeaways, som spænder fra megatrends til små observationer og obskure produkter.

  • 5G
  • Kineserne kommer!
  • Delevenlige biler
  • Gamification
  • Internet of Things og assistenter
  • Virtual Reality

 

5G

5G er uden tvivl det største emne på MWC 2018. Med download- og upload-hastigheder med op mod 2gb i sekundet og latency ned til 10ms, kommer næste generation af mobilnetværket til at ændre måden, vi er på nettet.

At downloade filer, åbne hjemmesider, streame film og installere apps bliver fremover noget, man ikke skal vente på. Filen ligger bare på din computer, hjemmesiden er åben når du klikker, filmen går i gang, når du trykker ‘play’ og app’en er installeret og åbner så hurtigt som en hjemmeside.

Derudover var der eksempler på: 360 graders videoopkald, livestreaming af 4K content, 5G tv-bokse, som er uafhængige af bredbånd m.m.

Alt dette er dog stadig nogle år ude i fremtiden, og man regner med, at 5G først rigtig bliver implementeret fra år 2020 på testmarkeder.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kineserne kommer!

Noget andet, der straks sprang i øjnene på messen, var den store andel af kinesiske virksomheder, der fremviste deres smartphone-produkter. Foruden de mere etablerede navne som Huawei og Xiaomi var der et utal af andre kinesiske virksomheder med store og små stande.

Mange af navnene havde jeg aldrig hørt før, men ved test af deres mobiler, var det altså svært at se og mærke forskellen på deres produkt og min egen Samsung-telefon.

Alle telefonerne kørte Android, og det viser hvor fremtrædende Androids styresystem er på det globale marked – noget man ofte glemmer som dansker.

Konkurrencen og størrelsen af det kinesiske marked gør at innovationen er høj, og hvis fokus en dag rettes til andre markeder, så er jeg ikke i tvivl om, at de vil kunne gøre et indtog.

Tiderne hvor ‘Made in China’ var negativt ladet er ovre.

Mange tror måske at Apple og Samsung var de første, der kom med infinity display, men Xiami var allerede ude med det i deres Xiami Mi Mix i 2016. Telefonen kom dog aldrig til Europa og USA og har derfor ikke været specielt omtalt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gamification

Gamification er ikke noget nyt, men det var alligevel noget, der gik igen i mange af de produkter, der blev vist på MWC.

Der var særligt to produkter, jeg synes var lidt sjove, da man havde prøvet at ‘gamificere’ nogle af de mere trivielle gøremål i hverdagen.

Det ene var en digital tandbørste med dertilhørende spil, som havde formålet at gøre tandbørstning til en leg. En sjov måde at koble det fysiske med det digitale og samtidig en gamification af en lidt kedelig tjans.

Virksomheden Runawalk arbejder desuden med gamification af din løbeoplevelse hvor man, foruden et spil, også bruger musik til at øge præstationen.

Det der gjorde, at de to produkter skilte sig ud, var at de tænkte gamification ind som en spiloplevelse mere end bare point, badges og leaderboards som gamification i mange eksempler er blevet reduceret til.

 

Delevenlige biler

Til MWC 2018 var Daimler, der bl.a. står bag Mercedes-brandet, også tilstede. Fokus var dog mest på software i bilen. De viste her deres nye A180 bil, som er deres mindste klasse. Det, der gjorde, at lanceringen skilte sig ud var at A180 som standard er delevenlig.

Mercedes har udviklet en app hvorfra man, foruden at åbne sin bil, også kan distribuere adgang til andre. Dvs. at man bare skal bruge app’en og en adgang fra ejeren for at kunne bruge bilen. Ejeren kan desuden indstille og tracke hvor lang tid adgangen skal vare, hvor langt bilen skal køre m.m. Dette gør, at den nye Mercedes er oplagt til korttidsleje-tjenester som Gomore eller som firmabil.

Mercedes fremviste desuden deres egen assistent, som vil blive implementeret i deres nyeste modeller. Hertil ville jeg dog ønske, at de havde integreret med nogle af de eksisterende assistenter, der er på markedet.

 

 

 

 

 

 

 

 

Internet of Things og assistenter

Der skete også rigtig meget spændende på IoT-fronten. Mange af tendenserne var ikke ligefrem skelsættende, men viser alligevel et billede af en fremtid, hvor flere og flere ting er koblet på nettet. Det gennemgående tema var at IoT i højere grad begynder at have indbyggede assistenter ala Bixby, Google Assistant, Alexa etc.

Samsung viste bl.a. deres nyeste smart-køleskab. Foruden at have en tablet-skærm, hvor man kan finde opskrifter, browse nettet, tjekke sin kalender m.m., er der også indbygget Bixby og AKG-højtalere, så man kan styre sit hjem igennem køleskabet eller spille køkkenet op med musik.

Derudover er hver hylde i køleskabet kameraovervåget, så hvis du f.eks. står nede i supermarkedet og er i tvivl om, om der er mere spidskål, kan du igennem en app tjekke det. Meget smart!

Vi så også flere eksempler på Smart Mirrors, som er spejle, der kan vise mere eller mindre data såsom dagens kalender, vejret, nyhedsoverblik etc. Det er set før, men det nye er, at de nu også begynder at have indbyggede assistenter, så du har bedre mulighed for at interagere med informationerne, du får.

LG viste desuden en meget bred portefølje af IoT, der inkluderede tørretumblere, opvaskemaskiner, vaskemaskiner, tørreskabe og komfurer, som alt sammen kunne styres af Google Assistant.

 

 

 

 

 

 

 

 

Virtual Reality

Der sker rigtig meget på Virtual Reality-fronten, og det der var gennemgående for bl.a. HTC og Oculus er, at næste generation bliver trådløs. Det ødelægger en stor del af spiloplevelsen, at man er forbundet via kabel til ens PC eller Konsol.

Derudover bliver der også eksperimenteret med det fysiske element af VR-oplevelsen, samt hvordan du bevæger dig og interagerer med den digitale verden. Her så vi både eksempler på Snowboard, luftballoner og stole, hvor du er fastspændt og som bevæger sig sideløbende med dét, du ser, for at skabe en mere realistisk oplevelse.

Derudover blev der vist en form for løbebånd, hvor du kan bevæge dig i alle retninger for at understøtte bevægelse i spillet. Vi havde desværre ikke mulighed for selv at prøve det, men konklusionen må være, at grænserne konstant bliver rykket for hvad, der er muligt, og at VR stadig er teknologi, som hardware- og spilproducenterne fokuserer på.

 

 

 

 

 

 

 

 

Refleksioner

MWC 2018 var en kæmpe oplevelse for en tech-nørd som mig. Det var en ren overflod af innovative teknologier, og jeg kunne snildt have brugt flere dage på at gå rundt og kigge på stande. Der var mange ting, jeg ikke fik kigget ordentligt på, og mange producenter, som jeg gerne ville have stillet flere spørgsmål.

“Jeg er imponeret over, hvad 5G kommer til at give os af muligheder, og de datamængder vi på sigt kommer til at kunne overføre”.

 

De gode use cases manglede lidt, men jeg er sikker på, at når teknologien er moden, så kommer den til at revolutionere den måde, vi er på nettet.

Derudover var der fuld tryk på assistenterne, og flere og flere ting begynder at blive integreret med dem. Det tegner derfor til en fremtid, hvor man integrerer sit produkt direkte med f.eks. Google Assistant – og størstedelen af interaktionen med ens dimser kommer til at ske derigennem.

Jeg spår en lys fremtid for assistenterne i takt med, at det bliver mere ‘normalt’ og intuitivt at kommunikere med dem. En tendens, der helt sikkert også kommer til at få indflydelse på vores apps, hvor man vil begynde at integrere assistenter mere og på sigt vil assistenten også begynde at erstatte apps. Man kan bruge restaurationsbranchen som eksempel. Hvorfor ikke bare lægge sit menukort direkte ind i Google Assistant?

Foruden producenter, der viser nye produkter er MWC 2018 også big business. Mange bruger kongressen til at holde møder med kunder og lukke store aftaler. De enorme summer penge, der bliver brugt på at bygge stande og mødelokaler får et bureaukontor til at ligne et kollegieværelse. Det er skræmmende og fascinerende på samme tid.

 

Med det sagt så glæder jeg mig allerede til næste år!